Reklama w czeskim internecie zdobywa coraz większą część rynku.
E-commerce jest bardzo ważnym elementem czeskiej gospodarki internetowej, w 2009 r. stanowił około 3,6% PKB.
Czeski e-handel ma duży potencjał. Szacuje się, że wielkość tego sektora podwoi się do końca 2016 r.
Czescy użytkownicy przejawiają stosunkowo duże zaufanie do sprzedaży internetowej. Polubili zakupy online i należą pod tym względem do najbardziej aktywnych w Europie. W pozostałych aspektach czeski e-commerce niewiele różni się od sytuacji w Polsce, co ułatwia wejście na ten rynek.
Dużą popularnością między sposobami płatności za towar nadal cieszy się płatność za pobraniem (dobírka), dopiero przy odebraniu przesyłki od kuriera w domu.
Czesi zdążyli się bardzo przyzwyczaić do takiego sposobu płatności jeszcze w erze przedinternetowej a w zasadzie jeszcze za socjalizmu, kiedy towary zamawiano głównie za pośrednictwem różnych katalogów, ulotek i ofert w gazetach
a który to kanał jest oczywiście nadal obecny i w dzisiejszych czasach.
Rozwój nowoczesnych metod płatności jednak nie można zatrzymać.
Kupujący płacą przelewem z konta bankowości internetowej, rośnie zaufanie do płatności kartą.
Klienci największych czeskich banków mogą również korzystać z szybkiego sposobu płatności za pośrednictwem agregatorów płatniczych. Ten nowoczesny sposób udostępnia w swoich sklepach online coraz więcej sprzedawców.
Wspomnieć należy także o systemie płatności PayPal, który znalazł w Czechach liczne grono użytkowników.
Zamówiony towar można zazwyczaj odebrać w różny sposób. W punktach odbioru lub bezpośrednio w sklepie u sprzedawcy, towar można wysłać kupującemu kurierem lub zwykłą pocztą. Od jakiegoś czasu można przesyłki odbierać w znanych z Polski paczkomatach, których sieć się w Czechach systematycznie rozrasta.
Porównywarki cenowe należą do najczęściej odwiedzanych kategorii stron internetowych. Wiele potencjalnych kupujących rozpoczyna wyszukiwanie od serwisów Heureka, Zbozi i innych. Porównywarki, wiedząc, że konkurencja w wielu branżach jest olbrzymia, oferują możliwość wyróżnienia towaru w różny sposób na stronie wyników porównywania. Sprzedawca, który zarejestruje się w porównywarkach, może, podobnie jak systemach reklam PPC, decydować, ile jest w stanie zapłacić za kliknięcie i przyprowadzenie użytkownika z porównywarki na swoją witrynę. W porównywarkach cenowych mogą Czesi porównywać nie tylko cenę towaru, który znalazł się w ich zainteresowaniu, ale także np. ceny energii elektrycznej i w rezultacie zmienić dostawcę prądu.