Przedstawiamy podstawowe dane o reklamie w czeskim Internecie, które mogą być przydatne podczas rozważania wejścia na rynek czeski.
Czescy internauci, podobnie jak w Polsce i innych krajach, korzystają najczęściej z poczty email, sieci społecznościowych, wyszukują informację, usługi i produkty, odwiedzają portale informacyjne i serwisy wideo.
Sektor e-commerce jest w Czechach dobrze rozwinięty.
Co ciekawe, jak wynika z raportu zemeinternetova.cz przygotowanego przez BCG, Czesi należą do najbardziej aktywnych użytkowników Internetu w Europie, jeżeli chodzi o wydatki na zakupy online.
Aż 62% użytkowników czeskiego internetu dokonuje zakupów online. Wyróżniają się pod tym względem na tle innych krajów Europy środkowo-wschodniej.
W zeszłym roku reklamodawcy wydali na reklamę online około 13,3 mld koron, co oznacza udział ponad 19% w ogólnych wydatkach na reklamę w 2013 r.
Reklama w sieci zajmuje tak pod względem wielkości trzecie miejsce za reklamą w telewizji (40,5%) a prasie (25,4%). Wielkość reklamy w Internecie sukcesywnie zbliża się do prasy, udział której w ostatnich trzech latach powoli zmniejsza się.
Reklamę online możemy dalej podzielić na następujące segmenty wraz z ich udziałami (dane za 2013 rok):
Segment | Udział |
---|---|
Tradycyjna reklama bannerowa (display) | 51% |
SEM (w tym sieć wyszukiwarek i reklamowa) | 33% |
Ogłoszenia, katalogi | 9% |
Reklama wideo | 5% |
W odróżnieniu od polskiego rynku wyszukiwarek, na którym dominuje Google, w Czechach jest rynek podzielony między Google i czeską firmę Seznam.
Seznam utrzymywał przez długie lata wiodącą pozycję, jednak w ostatnim czasie udało się gigantowi z Mount View doścignąć lidera.
Jeżeli więc chcemy dotrzeć do co największej grupy potencjonalnych klientów w Czechach, powinniśmy do tego celu wykorzystać przynajmniej te 2 wiodące wyszukiwarki.
Na rynku czeskim działają też inne sieci reklam PPC, np. Etarget, który jest najstarszą siecią PPC, ale ich znaczenie jest o mniejsze od dwójki liderów. Oczywiście wspomnieć należy również sieć reklamową Facebooka, którego to czescy internauci szybko polubili.
Zachęcamy do współpracy w celu uruchomienia kampanii SEM w obu liczących się czeskich wyszukiwarkach.